West USA (gezins)reis

Gepubliceerd op 26 juni 2024 om 09:39

Rondreis vanaf Las Vegas door de mooiste natuurparken van Utah, Arizona en Nevada naar California. Einde in kindvriendelijk San Diego.

Deze meivakantie hebben we genoten van een rondreis door West Amerika per camper. Met een gedegen planning hebben we in ruim twee weken ontzettend veel gezien en gedaan!

Na een overnachting in een gezellig hotel met fijne zwembaden in Las Vegas begon onze camper reis. We verbleven 13 nachten op campings in -en vlakbij de Nationale parken die we bezochten. Uiteraard is het ook mogelijk deze reis per auto te maken. Wij vonden het reizen per camper ideaal omdat we nog wat konden schuiven in ons schema en tegen lage kosten reserveringen om konden zetten. De kinderen konden onderweg lekker lezen, chillen en af een toe een filmpje kijken.

·         Vervoer

Wij hebben gereisd met een familiecamper type C25 van Cruise America. Deze camper heeft in totaal 5 slaapplaatsen. Wij hebben alleen van het vaste bed achterin gebruik gemaakt en het grote bed boven de bestuurderscabine. Eén van de belangrijkste details van deze camper was dat het bed groot genoeg moest zijn (minstens 2 meter). Daarnaast heeft de camper een zitje, keuken en douche met toilet en een aparte wastafel, maar dat vind je nagenoeg in alle campers terug.

Leuk weetje:  wij waren met onze (voor Nederlandse begrippen best flinke camper) maar een klein opdondertje tussen alle grote campertrucks op veel campings.

·         Beste reistijd

Het voorjaar is de beste reistijd; ½ april tm eind juni en het najaar (september tm oktober). De temperaturen kunnen in het voorjaar en najaar nog wel flink schommelen! Zo was er de week voordat wij aan de reis begonnen nog sneeuw gevallen in Bryce national Park. Dit was ook niet gebruikelijk voor de tijd van het jaar.

In de zomer liggen de temperaturen vaak al tussen de 30 en de 40 graden Celsius en dat is niet fijn wanneer je veel wandelingen wil maken. Ook is het lastiger om een plekje te krijgen op populaire campings en kan het erg druk zijn in de parken waardoor je lange tijd in de rij kan komen te staan. De meivakantie was daarom voor ons geweldig. Geen lange wachttijden om de parken in te komen en nog een beetje flexibiliteit.

Tip: wil je ook gaan rondreizen met een camper en in korte tijd veel zien? Probeer dan wel vast de mooiste plekjes te reserveren. Zo zitten veel campsites die in de Nationale parken liggen vaak al een half jaar van tevoren vol. Ook zijn er parken waarbij je je toegang en het maken van een wandeling moet reserveren. Begin dus op tijd te plannen!

• Camper of hotel?

In de zomer is het warm, ook in de camper. Deze hebben weliswaar airco maar het maakt ook veel lawaai. Rondreizen langs hotel en leuke B&B's is dan ook wellicht voor jouw reisgezelschap de uitkomst! "hike fan?" Boek dan ook een SUV of 4 x 4 zodat je echt op alle plekken kan komen.

Start reis: Las Vegas

Wij hebben hier voornamelijk uitgerust van onze vlucht en in het gezellige hotel genoten van de watervallen en ontspannende werking van de “Lazy river”.  Wij zijn door tijdgebrek maar 1 nacht gebleven, maar voor een langere reis zou ik 2 nachten wel adviseren! Met behulp van Uber waren we binnen 15 minuten op de Strip en bij het campercentrum waar we ook alweer heel snel vertrokken op naar de Wallmart en de eerste camping in het Valley of the Fire state park.

Valley of the Fire State park en overnachting op campsite in het park

Dit park, wat door veel mensen niet wordt bezocht, hadden we niet willen overslaan!

Het park is een prachtige plek om de reis mee te beginnen op slechts een klein uurtje rijden vanaf Las Vegas. De grootste attractie van het park is de Fire Wave.  Een onwerkelijk golvend steenlandschap waarbij de kleuren zich afwisselen. Maar het park heeft zoveel meer!  Ideaal is dat het park niet zo groot is en je makkelijk van punt naar punt kan rijden. De route door het park is trouwens ook prachtig! Wij hebben hier een paar wandelingen gemaakt die niet te lang waren en in combinatie met de overnachting nam het ontdekken van dit park niet al teveel tijd in beslag. Wij hebben op de camping in het park gestaan, een zgn. government campsite. Toiletten en douche zijn hier heel basic en er is geen elektriciteit (voor bijvoorbeeld je airco). Dat vonden wij geen probleem. Na zonsondergang koelt het flink af, je kan hier in de fire pit een vuurtje stoken en alle campsites hebben een eigen BBQ. Grootste attractie waren de enorme rotspartijen waar onze kinderen de hele avond op te vinden waren. Het was een top ervaring en ook lang genoeg om hier één nacht te verblijven

Zion National Park

Zion National Park was ook prachtig! Zoveel mooier dan verwacht en echt “een Garden of Eden” met hertjes, eekhoorns, hagedissen en dikhoornschapen. Zion is het eerste nationale park van Utah. De kloof waar het park als het ware omheen is gelegen heeft zoveel te bieden; watervallen, prachtige poelen en meertjes, een duizelingwekkend pad met kabels over de bergtop, genaamd: Angels Landing en andere prachtige wandelingen.

Bij weinig tijd bezoek je kort het park en haar viewpoints en de Emerland pools.

Scout’s Lookout – pittige wandeling

Wij vonden de wandeling naar Angels Landing (het eindstuk met kabels hadden we geen “permit” voor gekregen) helemaal geweldig. Hiervoor moet je wel een uur of 3 à 4 uittrekken en een goede conditie is vereist. Uiteraard hebben we ook diverse viewpoints aangedaan. Voor onze kinderen was het ook goed om één zo’n lange wandeling te doen.

Bryce

Onderweg naar de volgende camping bij het park Capitol Reef hebben we een halve dag ingepland om Bryce te bezoeken. Meer dan voldoende gezien de grootte van het park zou je denken… Maar als je een mooie wandeling wil maken heb je toch echt wel een paar uur nodig. Wij hebben hier de Queens Navajo loop gedaan, waarbij je helemaal in de Canyon afdaalt en weer naar boven klimt door een sprookjesachtig landschap van hoodoos (kolommen). Vanwege het afwisselende karakter van de wandeling vonden de kinderen deze wandeling ook erg leuk en heel verrassend dat er nog sneeuw lag eind april! Naarmate je het park verder afdaalde werd Bryce alleen maar mooier en verrassender. Naar mijn mening is het ook een gemiste kans om alleen de viewpoints te bezoeken.

Capitol Reef

In de namiddag na de wandeling in Bryce en via de scenic byway 12 (langs Escalante en de uitlopers van Capitol Reef) komen we aan bij de camping met prachtig uitzicht op de bergen en een kampvuur spot bij de camper. Prachtig plekje en sterrenhemel en vlakbij het leuke plaatsje Torrey dat ondanks het toerisme toch ook wel wat authentieks heeft en leuke restaurantjes en “outposts”.

Tip: heb je langer de tijd en zin in avontuur? Trek dan met een 4 x 4 de canyons en kloven van Escalante in. Hiervoor moet je wel aangemeld zijn bij sommige trails en over goede klim skills beschikken.

Dag 6:  Capitol Reef – Moab (Arches)

Om tijd te besparen hebben we onderweg door Capitol Reef de “viewpoints” en enkele stops gedaan. Ik zou er zelf nog wel een paar dagen rond willen wandelen, maar daar hebben we ivm tijdgebrek niet voor gekozen. Het park heeft prachtige zandsteen formaties, en hele mooie valleien met appelbomen. We zijn op weg naar Moab, ideaal gelegen om onder andere Arches, Canyonlands, Dead Horse state park maar ook andere sites die niet onder nationale parken vallen te bezoeken.

Moab is een plaatsje met een redelijk centrum. Genoeg te shoppen en dineren dus! Ook is er een foodtruck pleintje, waar je de lekkerste taco’s en ijsjes kan halen. Zeer verdiend na een dag Arches!

Voor Arches hebben we een lange dag uitgetrokken, al om half 9 kunnen we via het geboekte tijdslot naar binnen en kiezen ervoor meteen de Devils Garden Trail te doen. Dit is een pittige wandeling waarbij je op den duur steeds meer grote rotspartijen moet beklimmen, en dat vinden de kinderen dan weer heerlijk! Ook de andere Arches en Windows “doen” we op deze dag. Devils Trail is naar mijn mening de mooiste en meest verrassende trail, goede keuze dus!

Gedurende ons verblijf in Moab rijden we ook nog naar Dead Horse State Park  en langs de Colorado rivier waar je nog prachtige hikes kan maken.

Page

De route naar Page leidt ons langs Monument Valley. Wat een prachtige route om in het voorjaar te rijden! De woestijngrond is door de begroeiing en vele bloemen in alle kleuren van de regenboog gekleurd. Een route van ruim 4 uur, maar de tijd vliegt! In Page heerlijk relaxen en even bijkomen van alle “wandelgeweld” omdat het weer steeds slechter wordt. We doen een wasje, gaan winkelen, lekker eten bij een “Americana” restaurant met live muziek en er is tijd voor spelletjes. Page staat bekend om de slot canyons die allemaal in beheer zijn van de Navajo indianen. Wij bezoeken de volgende dag een canyon die beheerd wordt door een nieuwe organisatie die het behoud en de natuurervaring belangrijk vinden. Kleinschalig -> wij hadden een private tour door Owl en Rattlesnake Canyon.  De kinderen vonden deze tour ook geweldig, ondanks dat de gids alleen Engels sprak waren ze enorm onder de indruk van de wandeling en de uitleg over het ontstaan van de canyons. Lake Powell en de Horseshoe Bend zijn natuurlijk ook door ons bezocht maar zijn toch minder bijzonder.

Tip: bij mooi weer kan je ook de canyons in met kano’s. Hou wel rekening met veel bootverkeer vanaf Lake Powell.

Grand Canyon

Via de Grand Canyon zijn we doorgereden naar Flagstaff en vandaaruit naar Sedona. De Grand Canyon is prachtig maar ook zo groot. Wij hebben hier dus maar een paar viewpoints aangedaan. Ook waren alle campings in het park al vol, als je de zonsondergang wil zien moet je tijdig boeken!

In Flagstaff was het een stuk kouder, even geen zwembad maar met skelters door de met dennen bezaaide campsite was ook een hit.

Sedona & “glijbanen” in Sliding Rock State park

Sedona is van oudsher een hippie plaatsje dat behoorlijk “gehypet” wordt oa vanwege de energetische straling. Het is een plaatsje met veel terrasjes, gezellige winkelstraatjes en restaurants en wordt omringd door bergen waar je natuurlijk weer prachtige hikes kan maken. Na een korte stop gaan wij door naar het Sliding Rock State park, waar de rivier van de vele glibberige rotsen in de kloof diverse natuurglijbanen heeft gemaakt. Leuk om te bezoeken en te proberen, zeker in de warme zomers!

Tip: Sliding Rock bezoeken in de zomer? Ga heel vroeg, er is weinig parkeer gelegenheid.

Bezoek aan Joshua Tree National Park

Joshua Tree heeft ons verrast! Bij het binnenrijden van het park vermoedden we dat het toch wat “saaie” woestijnlandschap zich hier zou voortzetten, maar niets was minder waar. Midden in deze hete woestijn bevind zich een prachtige palmenoase. Hier zagen we eekhoorns, hagedissen en prachtige vogels. We zijn met behulp van de Ranger gids voor kinderen uit het visitor centre ook op zoek gegaan naar de Road runner- deze kwam pas op onze camping voorbij gelopen. Maar ook de hike naar het door ons” Flintstone village” genoemde deel was prachtig! In verband met de hitte toch maar een camping met zwembad opgezocht in plaats van de geboekte campsite in het park.

San Diego –prachtige stad aan zee

In San Diego brachten we een bezoek aan Sea World, Old Town, Seaport Village, Little Italiy en Gastown. We hebben nog steeds een aantal stadsdelen op ons lijstje staan. Wat een grote stad is dit!

We merken dat het reizen ons wel opbreekt en besluiten lekker rustig aan te doen op dag van aankomst. Gewoon genieten van het resort en verder niets. De volgende dag bezoeken we Sea World (highlight voor de kinderen en rustig dus vooral veel ritjes in alle achtbanen) We gebruiken Uber en de stadstrolley, waar je goed mee kan reizen naar alle wijken. Met de camper nog een keer de stad door zien we niet meer zitten. ’s Avonds lekker eten in Sea Port village. Dit is niet zozeer fine dining, je hebt hier diverse foodcourts waar allerlei kleine (fastfood) zaakjes omheen zitten. De volgende dag nog een hele dag sightseeing langs de kust waar prachtige (oorlogs)schepen liggen, het gezellige Sea port village en Downtown. Shoppen kan natuurlijk ook in San Diego, maar in de laatstgenoemde wijken draait het vooral om souvenir winkeltjes.

In Little Italy halen we ons hart op aan heerlijke pizza en antipasti en vers Italiaans ijs. Een mooie afsluiting van een hele gevarieerde rondreis! Vanaf San Diego vliegen we weer met een overstap terug naar Amsterdam.

Wil je ook graag op reis naar de USA? Vraag dan vrijblijvend een voorstel aan.

Ook Florida is natuurlijk een hele "kindvriendelijke" bestemming waar ik prachtige rondreizen samenstel met bezoek aan pretparken (Orlando) the Everglades, The Keys en Miami, dit zin prima reisafstanden voor 2 weken. Tip: ook goed te combineren met New York of een cruise naar de Bahama's.